Metoda nauki

Uczymy dzieci grać posługując się „Metodą Języka Ojczystego”, której twórcą był Shinichi Suzuki.

Metoda nauki małych dzieci została opracowana przez tego wybitnego pedagoga w Japonii, a jego osiągnięcia najszybciej doceniono w USA.

Shinichi Suzuki był synem właściciela największej w Japonii fabryki instrumentów strunowych. W wieku 22 lat wyjechał na studia do Niemiec, gdzie został w Berlinie uczniem Karla Klingera.

W tym czasie dokonał odkrycia, które go poruszyło. Przecież dzieci mogłyby uczyć się grać w podobny sposób, w jaki uczą się one swojego języka ojczystego, czyli od najmłodszych lat poprzez słuchanie naśladowanie, powtarzanie i doskonalenie.

Wierzył, że wszystkie dzieci mają ogromne potencjalne zdolności, które można rozwinąć tylko dzięki naturalnej chęci do nauki poprzez zabawę, cierpliwemu zachęcaniu do prawidłowego powtarzania
i doskonalenia w ten sposób nowo poznanych umiejętności.

Dostrzegał w tym nie tylko sam rozwój muzyczny, ale rozwój wszystkich innych zdolności, które w efekcie lawinowym potęgują możliwości młodego umysłu.

Jego obserwacje wyprzedzały badania naukowe czołowych ośrodków uniwersyteckich w USA, które to potwierdziły. Po powrocie do Japonii sam zaczął uczyć, a także grał wraz ze swoimi braćmi w kwartecie smyczkowym.

Cechy metody

    • nauczanie na każdym etapie rozwoju dostosowane jest do indywidualnego tempa rozwoju dziecka przez co nie jest stresujące
    • nauka rozpoczyna się od codziennego słuchania muzyki,
      która poprzedza praktyczne umiejętności
    • W nauce uczestniczy aktywnie rodzic

Obrazek filmu o Metodzie SuzukiMożna obejrzeć ten krótki film objaśniający (wystarczy kliknąć).

 

 

Filozofia

Metoda Shinichi Suzuki była odkrywcza jak na owe czasy, bowiem większość ludzi była zdania, że talent jest rzeczą, którą są obdarzeni tylko nieliczni.

Trzeba było czasu aby zrozumieć przesłanie doktora Suzuki, że dzieci można wiele nauczyć, gdy mamy dla nich miłość, cierpliwość, czas, a także wykorzystamy naturalne mechanizmy nauki i zabawy poprzez naukę.

Nauczanie powinno być starannie przemyślane, dostosowane także tempo rozwoju do każdego dziecka.

Przez wiele lat Shinichi Suzuki kontynuował pracę nad swoją metodą nauczania, wybierał muzykę, która miała pomóc jego małym studentom nauczyć się grać.

W nauczaniu gry na instrumentach dr. Suzuki widział nie tylko zwykłą naukę, ale to, że dzięki słuchaniu oraz graniu muzyki dzieci mogą stać się nie tylko dobrymi muzykami, ale przede wszystkim dobrymi ludźmi o wrażliwych i mądrych sercach.

SKrzypek Shinichi Suzuki
Muzyka jest mową naszego “Ja”.

Shinichi Suzuki w kształceniu metodą języka ojczystego dostrzegał możliwość przekazania wspaniałego dziedzictwa intelektualnego i duchowego małym dzieciom, które daje wielką siłę wewnętrzną i harmonię w późniejszym życiu.